Знак 1.41 «Місце (ділянка) концентрації дорожньо-транспортних пригод»

Чорна крапка

·

У першій статті про попереджувальні знаки ми запропонували прибрати з ПДР знак 1.41 із довгою назвою «Місце (ділянка) концентрації дорожньо-транспортних пригод». Сьогодні хочу розповісти про цей знак детальніше, а також обґрунтувати нашу позицію.

Знак із крапкою зʼявився у ДСТУ 2014 року, і його почали встановлювати на дорогах України — іноді замість знака 1.39 «Аварійно-небезпечна ділянка (інша небезпека)». У 2021 році новий знак додали до Правил дорожнього руху.

Знак 1.39
Аварійно-небезпечна ділянка (інша небезпека)
Знак 1.41
Місце (ділянка) концентрації дорожньо-транспортних пригод

Щось тут не так: один знак — «аварійно-небезпечна ділянка», інший — «ділянка концентрації ДТП». Одні тільки назви цих знаків можуть спантеличити. Не дивно, що багато водіїв не розуміють, чим вони відрізняються. Якось чув від одного водія, мовляв, знак із крапкою менш небезпечний, бо знак оклику вимагає більше уваги. І хоча це трактування не відповідає дійсності, у такому сприйнятті є певний сенс.

Насправді різниця полягає в тому, що одне місце або ділянка вважається небезпечним через визначені фактори ризику, тоді як інше просто має високі показники аварійності.


Звідки взагалі взялася ця крапка? У англійській мові є ідіома black spot, що означає певне небезпечне місце1. Це словосполучення перекладається як «чорна пляма» або «чорна крапка». Звідси і символ .

Піктограму з крапкою використовують у різних країнах по-різному, але майже завжди поруч є текстове пояснення — сама по собі крапка мало зрозуміла:

Czarny punkt. Польща
Accident Black Spot — SLOW! Мальта
Tram Accident Blackspot Area. Австралія
Danger! Accident Black Spot. Ірландія

Трикутний знак із крапкою зʼявився у Великобританії в 1950-х роках. Проте вже 1965 року набув чинності новий стандарт, у якому «крапки» не було. Незважаючи на це, такі знаки все ще можна було зустріти, а подекуди їх навіть продовжували встановлювати. Однак зараз у Великобританії їх майже не залишилося.

Британський знак теж супроводжувався текстом:

Старий британський знак Accident Black Spot
Джерело: Laois Live

Головна проблема знака з крапкою полягає в тому, що він вказує на наслідки ДТП, а не на їх причини. Для більш ефективного запобігання аваріям потрібно виявити джерела небезпеки — і тоді встановити знаки, які пояснюють, чому певні місця або ділянки дороги є небезпечними.

Безумовно, ідеальний варіант — тимчасово закрити та перепроєктувати небезпечну ділянку2. Але треба мати розвʼязання на ті випадки, коли цього ще не зробили.

Ось як роблять у Великобританії зараз. На місці, яке вважається «блек спотом», замість крапки — попередження про небезпечний поворот, а також заклик зменшити швидкість:

Знак «Небезпечний поворот» із табличкою «Reduce speed now». Великобританія
New signs warn of Accident Black Spot, stratfordsubcastle.org.uk

Може виникнути необхідність показати, що на певній ділянці трапляється багато аварій. Це можна зробити, зберігаючи акцент на причині:

Знак «Дикі тварини» на білій основі з написом «Unfallstrecke» та кількістю аварій
Німеччина. Стільки-то аварійних випадків з січня 2016 року. Джерело: Wetterauer Zeitung

Нерідко буває так, що підхожого знака, який пояснює природу небезпеки, немає. Саме тоді є сенс встановити знак Знак 1.39. Згідно з Віденською конвенцією, такий знак вказує на небезпеку, яку не можна пояснити іншими попереджувальними знаками3.

Знак оклику всередені трикутника — це дуже поширена та зрозуміла піктограма, що використовується як на дорогах, так і в побуті. Цей знак чітко передає сигнал «увага!». Завдяки своїй окличності, впізнаваності та змісту, використовувати такий знак там, де інші не підходять, доцільніше, ніж знак із крапкою.


Щоб пояснити, на що саме треба звертати увагу, гарно мати в арсеналі додаткові таблички. В Україні наразі є пʼять таких табличок. Цей арсенал можна за необхідності розширювати. Ось, наприклад, додаткові таблички у Польщі:

Різні таблички до знака «Інша небезпека» у Польщі

Графічні зображення — найкращий варіант, адже вони є зрозумілими без знання мови. Проте може бути корисно дозволити короткі текстові написи на табличці. Ось приклад, коли однією лише графікою не обійтись:

Знак «Інша небезпека» з табличкою «Фазани» і додатковим попередженням, що рух може різко загальмувати.

Увага, фазани! Рух може різко загальмувати.
Великобританія. Джерело: sabre-roads.org.uk

При розумному підході для знака з крапкою просто не залишається місця. І це нормально. Цей знак несе мало користі та недостатньо добре передає суть небезпеки. Він незнайомий багатьом водіям — його немає ані у Віденській конвенції, ані у Правилах дорожнього руху більшості країн світу. Цьому знаку є кращі альтернативи, які можуть підвищити рівень безпеки на дорогах. Тому ми пропонуємо розглянути можливість вилучення знака Знак 1.41.

Примітки

  1. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/black-spot

  2. В Австралії є Black Spot Program для систематичного виявлення та перепроєктування місць концентрації ДТП. Знак із крапкою на дорогах Австралії не використовують.

  3. Хоча в українських ПДР зберіглася назва «інша небезпека», опис знака там помітно ускладнений: «Знак встановлюється перед ділянкою дороги, де геометричні параметри проїзної частини, радіуси вертикальних і горизонтальних кривих тощо не відповідають вимогам будівельних норм». За Конвенцією все простіше: знак Знак 1.39 використовують для попередження про небезпеку, не передбачену іншими знаками.