
Один рік проєкту
Рік тому, у липні 2024 року, ми запустили ініціативу «Попереду нові дорожні знаки». Наша мета — замінити застарілі знаки новими: сучасними, читабельними, а також унікальними, а не такими, як у більшості інших країн колишнього СРСР.
За рік ми створили дизайн понад половини знаків (186 із 368) та опублікували 16 статей у цьому блозі. Ми працюємо над цим проєктом у вільний від основної роботи час і без жодної фінансової винагороди.
Розповімо, чому ми вважаємо цю роботу важливою, чого ми досягли за цей рік, а також чого навчилися.
Для чого нові знаки, коли є старі
Дорожні знаки оточують нас у кожному місті, селі та на численних дорогах. Окрім очевидної користі для водіїв, знаки — це ще й одна із мов, якою країна спілкується зі своїми мешканцями та гостями. І ми бачимо, що ми можемо змінити цю мову та покращити її.

Дорожні знаки і деталі на них — машинки, пішоходи, стрілки, шрифт — можуть чітко вказувати на конкретну країну або на те, під чиїм впливом вона перебувала. Навіть без додаткових написів чи інших підказок.
Наприклад, фотографія нижче точно зроблена в Нідерландах. На це вказує характерний копач, широкий шрифт, а також подвійний контур знаків:

Кострубатий пішохід не залишає жодних сумнівів — Польща:

А ось Швеція. Зебра з чотирма смугами, реалістичний пішохід, жовтий заборонний знак — таке поєднання є тільки там:

А що у нас? Після розпаду СРСР у 1991 році старі знаки дісталися Україні у спадок і наша країна майже не змінювала їхній дизайн. Знаки в Києві виглядають так само, як знаки в Москві.

Однакові знаки в різних країнах — не рідкість. Деякі незалежні держави, що колись були колоніями, і сьогодні використовують дорожні знаки своїх метрополій — у тій чи іншій мірі. Наприклад:
- Ангола була колонією Португалії й має португальські знаки.
- Гонконг — британські.
- Алжир — французькі.
- Екваторіальна Гвінея — іспанські знаки.
Добре знаючи європейські знаки, можна без особливих труднощів визначити метрополії багатьох колишніх колоній.
Ми переконані, що розвинена незалежна країна заслуговує на власні, унікальні дорожні знаки. А маючи багаторічний досвід у дизайні, ми маємо можливість зробити їх не тільки унікальними, а й якісними — одними з кращих у світі.
Бельгія | Греція | Польща | СРСР | Україна NEW | |
---|---|---|---|---|---|
Падіння каміння | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Рух механічних транспортних засобів заборонено | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Круговий рух | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Автомагістраль | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Односторонній рух | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Які ще є проблеми
На українських дорогах часто можна побачити неякісні знаки. Це аж ніяк не сприяє позитивному сприйняттю нашої країни. Ми послідовно виступаємо за те, щоб виробники дотримувалися стандартів, а знаки максимально відповідали затвердженому дизайну. Виробники мають отримати централізований доступ до векторних файлів замість креслень на міліметровому папері.
Головна проблема на фото нижче — безумовно, війна. Але тут також можна побачити певні проблеми зі знаками. Дублюючі знаки виглядають по-різному і створюють відчуття неорганізованості. Різні шрифти, контури, відступи… Наочно видно, як виробники не дотримуються єдиного стандарту.

Іноді знаки виготовляють власноруч, забуваючи, що дорожній знак — не експонат із конкурсу дитячих малюнків.

Як іде робота
Працювати над знаками дуже цікаво. Є основний документ — Віденська конвенція — і є десятки країн, які мають її дотримуватися. Більшість цих країн мають власний дизайн знаків і цінний досвід їхнього впровадження та оновлення. Це дуже корисні для нас матеріали.
Досвід інших — плечі гігантів, на яких ми стоїмо. Цей досвід надзвичайно цікаво досліджувати. Ми порівнюємо, аналізуємо, знаходимо вдалі рішення з різних країн і беремо найкраще.
Дуже допомагає Вікіпедія. Там є сторінки з порівнянням знаків у європейських, англомовних, пострадянських країнах тощо.
Нерідко виникає потреба побачити знаки в реальному середовищі. У цьому допомагають стріт-в’ю на Google Maps, пошук фотографій, а також відео «Driving in %country%».
Сюрпризи і знахідки
Завдяки додатковим матеріалам часто дізнаєшся щось нове й несподіване. Наприклад, з одного відео ми дізналися, що в столиці Туркменістану всі машини мають бути білого кольору згідно з наказом президента. Такий дорожній рух виглядає дуже дивно.
Отримавши достатньо знань і натхнення, ми йдемо у графічний редактор і працюємо над дизайном. Кожен знак — наш власний, ми не копіюємо графіку з інших країн, хоча зробити це було б легко — дорожні знаки зазвичай мають відкриту ліцензію1. Ми створюємо наші знаки з любов’ю й думкою про те, що кожен із них має легко читатися з великої відстані й не бути гіршим за попередню версію.
Коли ми додаємо знак до колекції, це означає, що він відповідає нашим внутрішнім вимогам. Проте чимало опублікованих знаків із часом оновлювались — значною мірою завдяки нашим читачам. Дякуємо вам за конструктивний зворотний зв’язок!
Не лише піктограми
Робота над знаками — це не лише графічний дизайн і не просто заміна одних піктограм іншими. Наша робота передбачає аналіз того, що може бути зайвим, а чого, навпаки, бракує.
Окрім графічного оновлення знаків, ми:
- аргументували, чому вважаємо зайвим знак із чорною крапкою;
- запропонували усунути знак «Рух легкових автомобілів»;
- поділилися ідеєю додати декілька нових знаків.
Ми прагнемо, щоб змінився не лише дизайн знаків, а й культура їхнього встановлення та обслуговування. Соромно, коли країна зустрічає тебе заваленим дорожнім знаком.
Рухаємося далі
Ми продовжуємо працювати і крок за кроком ідемо до мети оновити дизайн усіх дорожніх знаків України. Залишайтеся з нами — попереду ще багато цікавого!
Примітки
-
Цікавий і дивний випадок — Словаччина. У 2020 році вони представили оновлення старих знаків, де переважна частина усієї колекції — точна копія німецьких знаків. ↩
Слідкуйте за оновленнями у нашому Телеграм-каналі:
Читати @roadsigns_ua