Кілометровий знак «1»

Один рік проєкту

·

Рік тому, у липні 2024 року, ми запустили ініціативу «Попереду нові дорожні знаки». Наша мета — замінити застарілі знаки новими: сучасними, читабельними, а також унікальними, а не такими, як у більшості інших країн колишнього СРСР.

За рік ми створили дизайн понад половини знаків (186 із 368) та опублікували 16 статей у цьому блозі. Ми працюємо над цим проєктом у вільний від основної роботи час і без жодної фінансової винагороди.

Розповімо, чому ми вважаємо цю роботу важливою, чого ми досягли за цей рік, а також чого навчилися.

Для чого нові знаки, коли є старі

Дорожні знаки оточують нас у кожному місті, селі та на численних дорогах. Окрім очевидної користі для водіїв, знаки — це ще й одна із мов, якою країна спілкується зі своїми мешканцями та гостями. І ми бачимо, що ми можемо змінити цю мову та покращити її.

Знаки з СРСР

Дорожні знаки і деталі на них — машинки, пішоходи, стрілки, шрифт — можуть чітко вказувати на конкретну країну або на те, під чиїм впливом вона перебувала. Навіть без додаткових написів чи інших підказок.

Наприклад, фотографія нижче точно зроблена в Нідерландах. На це вказує характерний копач, широкий шрифт, а також подвійний контур знаків:

Знаки у Нідерландах

Кострубатий пішохід не залишає жодних сумнівів — Польща:

Знак «Підземний пішохідний перехід» у Польщі

А ось Швеція. Зебра з чотирма смугами, реалістичний пішохід, жовтий заборонний знак — таке поєднання є тільки там:

Дорожні знаки «Пішохідний перехід» та «Обмеження максимальної швидкості» у Швеції

А що у нас? Після розпаду СРСР у 1991 році старі знаки дісталися Україні у спадок і наша країна майже не змінювала їхній дизайн. Знаки в Києві виглядають так само, як знаки в Москві.

Дорожній знак «Пішохідний перехід», Киргизстан
Цей знак — з Киргизстану, але радянський пішохід з головою прибульця добре знайомий усім українським читачам.

Однакові знаки в різних країнах — не рідкість. Деякі незалежні держави, що колись були колоніями, і сьогодні використовують дорожні знаки своїх метрополій — у тій чи іншій мірі. Наприклад:

  • Ангола була колонією Португалії й має португальські знаки.
  • Гонконг — британські.
  • Алжир — французькі.
  • Екваторіальна Гвінея — іспанські знаки.

Добре знаючи європейські знаки, можна без особливих труднощів визначити метрополії багатьох колишніх колоній.

Ми переконані, що розвинена незалежна країна заслуговує на власні, унікальні дорожні знаки. А маючи багаторічний досвід у дизайні, ми маємо можливість зробити їх не тільки унікальними, а й якісними — одними з кращих у світі.

Бельгія Греція Польща СРСР Україна NEW
Падіння каміння Бельгія 1.16 Греція 1.16 Польща 1.16 СРСР 1.16 Україна 1.16
Рух механічних транспортних засобів заборонено Бельгія 3.2 Греція 3.2 Польща 3.2 СРСР 3.2 Україна 3.2
Круговий рух Бельгія 4.10 Греція 4.10 Польща 4.10 СРСР 4.10 Україна 4.10
Автомагістраль Бельгія 5.1 Греція 5.1 Польща 5.1 СРСР 5.1 Україна 5.1
Односторонній рух Бельгія 5.5 Греція 5.5 Польща 5.5 СРСР 5.5 Україна 5.5

Які ще є проблеми

На українських дорогах часто можна побачити неякісні знаки. Це аж ніяк не сприяє позитивному сприйняттю нашої країни. Ми послідовно виступаємо за те, щоб виробники дотримувалися стандартів, а знаки максимально відповідали затвердженому дизайну. Виробники мають отримати централізований доступ до векторних файлів замість креслень на міліметровому папері.

Головна проблема на фото нижче — безумовно, війна. Але тут також можна побачити певні проблеми зі знаками. Дублюючі знаки виглядають по-різному і створюють відчуття неорганізованості. Різні шрифти, контури, відступи… Наочно видно, як виробники не дотримуються єдиного стандарту.

Фотографія з Києва після російської атаки. На передньому плані — пішохід та київські дорожні знаки.
Фото — Thomas Peter (Reuters)

Іноді знаки виготовляють власноруч, забуваючи, що дорожній знак — не експонат із конкурсу дитячих малюнків.

Фотографія саморобного знака «Залізничний переїзд без шлагбаума»
Джерело: jkoelstra.nl. За посиланням є інші цікаві приклади.

Як іде робота

Працювати над знаками дуже цікаво. Є основний документ — Віденська конвенція — і є десятки країн, які мають її дотримуватися. Більшість цих країн мають власний дизайн знаків і цінний досвід їхнього впровадження та оновлення. Це дуже корисні для нас матеріали.

Досвід інших — плечі гігантів, на яких ми стоїмо. Цей досвід надзвичайно цікаво досліджувати. Ми порівнюємо, аналізуємо, знаходимо вдалі рішення з різних країн і беремо найкраще.

Дуже допомагає Вікіпедія. Там є сторінки з порівнянням знаків у європейських, англомовних, пострадянських країнах тощо.

Нерідко виникає потреба побачити знаки в реальному середовищі. У цьому допомагають стріт-в’ю на Google Maps, пошук фотографій, а також відео «Driving in %country%».

Сюрпризи і знахідки

Завдяки додатковим матеріалам часто дізнаєшся щось нове й несподіване. Наприклад, з одного відео ми дізналися, що в столиці Туркменістану всі машини мають бути білого кольору згідно з наказом президента. Такий дорожній рух виглядає дуже дивно.

Отримавши достатньо знань і натхнення, ми йдемо у графічний редактор і працюємо над дизайном. Кожен знак — наш власний, ми не копіюємо графіку з інших країн, хоча зробити це було б легко — дорожні знаки зазвичай мають відкриту ліцензію1. Ми створюємо наші знаки з любов’ю й думкою про те, що кожен із них має легко читатися з великої відстані й не бути гіршим за попередню версію.

Коли ми додаємо знак до колекції, це означає, що він відповідає нашим внутрішнім вимогам. Проте чимало опублікованих знаків із часом оновлювались — значною мірою завдяки нашим читачам. Дякуємо вам за конструктивний зворотний зв’язок!

Не лише піктограми

Робота над знаками — це не лише графічний дизайн і не просто заміна одних піктограм іншими. Наша робота передбачає аналіз того, що може бути зайвим, а чого, навпаки, бракує.

Окрім графічного оновлення знаків, ми:

Ми прагнемо, щоб змінився не лише дизайн знаків, а й культура їхнього встановлення та обслуговування. Соромно, коли країна зустрічає тебе заваленим дорожнім знаком.

Рухаємося далі

Ми продовжуємо працювати і крок за кроком ідемо до мети оновити дизайн усіх дорожніх знаків України. Залишайтеся з нами — попереду ще багато цікавого!

Примітки

  1. Цікавий і дивний випадок — Словаччина. У 2020 році вони представили оновлення старих знаків, де переважна частина усієї колекції — точна копія німецьких знаків.

Слідкуйте за оновленнями у нашому Телеграм-каналі:

Читати @roadsigns_ua